Slovo eucharistia je zložené z gréckeho eu (dobrý) a charis (dar), čo doslova znamená dobrý dar. Avšak grécke slovo eucharistein sa už v 1. storočí používalo vo význame ďakovať. Týmto krásnym slovom prví kresťania pomenovali Najsvätejšiu oltárnu sviatosť. Podľa historikov bolo slovo Eucharistia prvýkrát použité v spise Didaché (približne v roku 100). Eucharistia je v katechizmovom poradí tretia iniciačná sviatosť, ktorá završuje kresťanské zasvätenie. Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života. Všetky ostatné sviatosti – ako aj liturgia – slúžia Eucharistii, pretože Eucharistia obsahuje samého Krista – Boha.
Čítať celé 'Eucharistia – prameň života'»
Je to štyridsiaty deň po zmŕtvychvstaní Pána. Pán Ježiš, víťaz nad hriechom a smrťou, nás predišiel do večného príbytku, aby nám dal jasnú nádej, že kde je on naša hlava, prvorodený, aj my jeho údy budeme v tej istej sláve. Ježišova ľudská prirodzenosť (a tá je z našej prirodzenosti – okrem hriechu) už prebýva pri Otcovi.
Čítať celé 'Nanebovstúpenie Pána'»
Eucharistický kongres je významnou udalosťou Katolíckej cirkvi, ktorá je venovaná oslave, hlbšiemu pochopeniu a úcte k Eucharistii. Zdôrazňuje, že Eucharistia nie je len symbolickým aktom, ale reálnou prítomnosťou Ježiša Krista v podobe chleba a vína. Kongres sa stáva miestom stretnutia duchovných osôb i laikov, kde sa spoločne prehlbuje viera, úcta a spoločenstvo v Kristovi.
Čítať celé 'Čo je to eucharistický kongres'»
V dnešnom evanjeliu Ježiš porovnáva dva rôzne typy pastierov: nádenníka a dobrého pastiera. V čom je hlavný rozdiel medzi nimi? V tom, ako hlboko sú títo dvaja oddaní svojej práci a ako ďaleko je každý z nich pri vykonávaní povinností, spojených so svojou službou ochotný až ísť.
Čítať celé 'Si pastier alebo nádenník; alebo čosi ešte horšie?'»
Slovo eucharistia je zložené z gréckeho eu (dobrý) a charis (dar), čo doslova znamená dobrý dar. Avšak grécke slovo eucharistein sa už v 1. storočí používalo vo význame ďakovať. Týmto krásnym slovom prví kresťania pomenovali Najsvätejšiu oltárnu sviatosť. Podľa historikov bolo slovo Eucharistia prvýkrát použité v spise Didaché (približne v roku 100). Eucharistia je v katechizmovom poradí tretia iniciačná sviatosť, ktorá završuje kresťanské zasvätenie (porov. CIC 842 § 2). Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života (porov. Lumen gentium 11).
Čítať celé 'Eucharistia'»
Sviatok Božieho milosrdenstva je slávený na prvú nedeľu po Veľkej noci, čiže druhú veľkonočnú nedeľu, nazvanú Nedeľou Božieho milosrdenstva. Do liturgického kalendára ju zapísal najprv kardinál František Macharski pre krakovskú diecézu (1985) a potom niektorí poľskí biskupi v svojich diecézach. Na žiadosť Poľskej konferencie biskupov Svätý Otec Ján Pavol II. v roku 1995 ustanovil tento sviatok pre všetky diecézy v Poľsku. V deň kanonizácie sestry Faustíny 30. apríla 2000 pápež vyhlásil tento sviatok pre celú Cirkev.
Čítať celé 'Sviatok Božieho milosrdenstva'»
Mnohí spisovatelia majú odkazy na krásu nocí, prežiarených hviezdami. Avšak noci vojny sú zbrázdené svetelnými dráhami smrti. V tejto noci sa, bratia a sestry, nechajme vziať za ruku ženami z evanjelia, aby sme s nimi objavili východ Božieho svetla, ktoré ožaruje temnoty sveta. Tieto ženy, keď redla noc a objavovali sa potichu prvé lúče úsvitu, išli k hrobu, aby pomazali Ježišovo telo. A tam prežívajú šokujúcu skúsenosť. Najprv zisťujú, že hrob je prázdny, potom vidia dve postavy v žiarivom odeve, ktoré im vravia, že Ježiš vstal z mŕtvych a hneď bežia zvestovať správu ostatným učeníkom (porov. Lk 24,1-10). Vidia, počúvajú, zvestujú. Týmito troma úkonmi vojdime aj my do Pánovej Paschy.
Čítať celé 'Príhovor Sv. Otca Františka'»
Na Kvetnú nedeľu, keď rozjímane o Pánovom umučení, počúvame v liturgii sv. omše nádherný hymnus o Kristovi z Listu Filipanom (2,6-11).
Čítať celé 'Zamyslenie duchovného otca Matúša Imricha'»
Dnešnou Kvetnou nedeľou začíname prežívať vrchol pôstneho obdobia. Pred začiatkom svätej omše sa obyčajne pred kostolom požehnávajú ratolesti. V našich krajoch ich nazývame bahniatka, lebo sú to prvé jarné rozvinuté ratolesti. Táto nedeľa sa najmä vo Svätej zemi nazýva ako Palmová nedeľa, lebo tam pri tejto slávnosti používajú len palmové ratolesti. Viackrát som mal možnosť s pútnikmi sa zúčastniť v túto nedeľu popoludní na slávnostnej procesii, ktorá začína na východnej strane Olivovej hory, kde sa nachádza malý kostol spravovaný františkánmi na mieste, ktoré sa nazýva Betfagé. Tu sa odohrala udalosť, ktorú opisujú všetci štyria evanjelisti. Je to určite nezabudnuteľný zážitok zúčastniť sa v tomto sprievode, ktorému predsedá jeruzalemský arcibiskup. Sprevádzajú ho aj iní zúčastnení biskupi, tiež františkáni, prítomní kňazi a nadovšetko veľké množstvo domácich kresťanov ako aj pútnici z celého sveta.
Čítať celé 'Zamyslenie duchovného otca Martina Mojžiša'»
Príbeh ženy, ktorá bola prichytená pri cudzoložstve je v skutočnosti pokus farizejov nachytať Pána Ježiša, aby povedal niečo, čo je v rozpore s Mojžišovým zákonom. Pán Ježiš dodržoval Mojžišov zákon dokonale, až do bodky. Zatiaľ Ho vedeli obviniť len z nedodržiavania ich vlastného ústneho zákona – Mišny. Vieme, že Ho obviňovali z nedodržovania tradícií starších a porušovanie ich vlastných zákonov o sobote. Všetky tieto obvinenia súviseli s porušovaním Mišny. Tieto obvinenia ale Pána Ježiša neznepokojovali. Uznal, že porušil zákon Mišny a dokonca proti tomu aj kázal. Takže teraz sa Ho farizeji pokúsia dostať do situácie, ktorá by Ho dostala do konfliktu s Mojžišovým zákonom.
Čítať celé 'Ježiš a žena pristihnutá pri cudzoložstve'»